Informasjon om ISTDP

(Intensive short-term dynamic psychotherapy)

Intensiv dynamisk korttidsterapi (ISTDP) er en terapiform som ble utviklet på 70-80 tallet i Canada av Habib Davanloo. Terapien baserer seg på psykodynamisk forståelse, samt tilknytningsteori. Viktige spørsmål som man retter fokus på i terapien er «Hva er årsaker til at pasienten har psykiske symptomer eller opplever problemer i relasjoner?» og «Hvordan kan terapeuten hjelpe pasienten med å få optimal kontakt med sine konfliktfylte følelser?»

ISTDP legger til grunn en forståelse av at symptomer og plager skapes av de måter vi forsøker å håndtere våre indre følelsesmessige konflikter. Disse følelseskonfliktene oppstår ofte som følge av brudd i følelsesmessig kontakt tidlig i livet, ulike psykiske traumer og relasjonsskader. Ved mellommenneskelig kontakt med andre seinere i livet vekkes  disse konfliktfylte følelsene til livet, angsten de driver og måtene vi håndterer dette på som fører til symptomer og plager. For å håndtere dem eller holde dem på avstand utvikler man ulike forsvarsmekanismer eller strategier. Siden disse strategiene utvikles ofte tidlig i livet, kan de være tilpasset fortidige problemer. Når man vokser opp med smertefulle følelser, angst for følelser og umodne strategier tar man ofte disse mønstrene med seg inn i voksent liv fordi de er blitt automatiserte og dermed ubevisste. Det er imidlertid ikke alle strategier som er like hensiktsmessig i voksen alder, og dermed oppstår det problemer med å bruke dem i det voksne livet.

ISTDP terapeut jobber med å undersøke sammen med pasientene om disse strategier er med på å skape og opprettholde symptomene i dag og å hjelpe pasientene å endre dette slik at de føler de tidligere unngåtte følelsene i stedet for å benytte seg av symptomfremkallende forsvar.

ISTDP terapeut inviterer pasienten til en terapeutisk relasjon der man kan i fellesskap utforske og sette ord på pasientens følelser og der terapeuten har en utforskende, ikke-dømmende holdning. I tillegg får pasienten hjelp til å håndtere evt. angstsymptomer som kan dukke opp når smertefulle følelser blir utforsket.

Terapeuten hjelper pasienten også med å utvikle nye og mer modne strategier for å mestre psykiske reaksjoner på livets utfordringer.

I ISTDP legger vi mye vekt på pasientens egen vilje til å utforske egne følelser sammen med terapeuten. Pasienten blir derfor spurt om han/hun ønsker å snakke om følelser, og terapeuten jobber kun med følelsesmessige vansker der pasienten gir tillatelse. ISTDP-timer varer 90 min.